Jan Schaper
De
fotograaf en cineast Jan Schaper (Den Haag, 1921 - Delft 2008), geruime tijd woonachtig
in Schiedam, was in de jaren vijftig en zestig een van de meest intrigerende
persoonlijkheden binnen het Rotterdamse culturele leven. De bekendheid van
het 'fenomeen Schaper' is tot nu toe echter beperkt gebleven tot een kleine
kring. De tijd is daar dat Schaper alsnog onder de aandacht van een breder
publiek wordt gebracht.
Jan Schaper begon in 1946
als journalist voor Het Vrije Volk. Hij ging filmscenario's schrijven en
won in 1950 een prijs die hem in de gelegenheid stelde een studiereisnaar
Hollywood te maken, waar hij werkte als assistent-regisseur voor Robert Siodmak.
Bij het uitbreken van de Korea-oorlog verliet hij Amerika, om vervolgens
te emigreren naar Australië. Na enige tijd keerde hij terug naar Nederland.
De thematiek van emigratie
vervatte hij in het scenario van de speelfilm 'Tros' (1955, regie:
Wim van der Velde), dat zich afspeelt in de Rotterdamse haven. Schaper nam
zelf ook de camera ter hand.
Als cameraman werkte hij mee aan uiteenlopende televisieprogramma's,
zoals 'Dorus', 'Pipo De Clown' en 'Ja Zuster, Nee Zuster'. Daarnaast vervulde
hij een pioniersfunctie binnen de Nederlandse televisiejournalistiek, middels
de door hem in Rotterdam opgerichte 'Open Studio'. Zo maakte Schaper de opnamen
van het Rolling Stones concert in het Scheveningse Kurhaus, van de jonge
dominee Jesse Jackson in Chicago, opnamen in Viëtnam en Indonesië,
portretten van leden van het koninklijk huis, waaronder Koningin Juliana
in haar eerste televisie-interview, en talloze registraties voor actualiteitenprogramma's
en documentaires (o.a. over de keeper Jan van Beveren).
Onder de naam 'Open Studio' runde Schaper in de weekenden ook een
acteursschool, hetgeen voor hem bovenal een podium werd voor het uitdragen
van levenslessen, als een goeroe temidden van een schare volgelingen. Middels
zijn studio realiseerde Schaper tevens opdrachtfilms en vrije producties.
Tot zijn belangrijkste films behoren de stads- portretten 'Vlaardingen Koerst
op Morgen' (1955), 'Rotterdam, Stad Zonder Hart' (1966) en 'Schiedam Kiest
voor het Water' (1967). Deze films hebben betrekking op de rivier en de haven,
en vormen een drieluik over stedelijke ontwikkeling in het Rijnmond-gebied.
Het uitgangspunt van de films is het gegeven dat de historische stad wordt
onderworpen aan de krachten van de nieuwe tijd, van wederopbouw en stadsuitbreiding.
Schaper toont zowel de historische als de eigentijdse kwaliteiten van de
stad. Hij legt accenten op aspecten van continuïteit en verandering,
hetgeen beide noodzakelijk is voor stedelijke groei. Daarmee trad Schaper
op directe wijze in discussie met bestuurders, wat met name duidelijk werd
in Schiedam. Hier speelde Schaper een actieve rol in de herwaardering van
de historische stad, in het bijzonder de Brandersbuurt.
Schaper's belangrijkste fotowerk is zijn opzienbarende serie over
de Rotterdamse Lijnbaanjeugd in de jaren vijftig. Zowel zijn films als zijn
foto's kunnen vergeleken worden met het werk van de Amsterdamse filmmakers
en -fotografen Louis van Gasteren, Ed van der Elsken en Johan van der Keuken.
Zij delen een scherp observatie-vermogen, sociaal engagement en een sterke
gedrevenheid om het dagelijkse leven in beeld te brengen. Een groot verschil
bestaat er echter als het gaat om professionele erkenning. Schaper is buiten
Rotterdam vrijwel onbekend gebleven. Deels komt dit door het feit dat de
Amsterdamse kunstwereld immer in het brandpunt van de belangstelling heeft
gestaan, in tegenstelling tot Rotterdam. Deels is dit ook te verklaren door
de houding van Schaper zelf. Hij was wars van 'het filmwereldje'. In plaats
daarvan creëerde hij een eigen, besloten kring om zich heen.
Niet alleen om recht te doen aan het werk van Jan Schaper, maar ook
om een beter begrip te krijgen van de Nederlandse mediageschiedenis enerzijds,
als belangrijk deel van ons hedendaagse cultureel erfgoed, en stedelijke
ontwikkeling anderzijds, als datgene waar Schaper verslag van heeft gedaan,
is het van belang om het leven en werk van Schaper in beeld te brengen.
De documentaire "Jan Schaper - de stad, het licht en de film" ging in première op het IFFRotterdam 2005.